GensDataPro: FAQ (Veelgestelde vragen)


Categorie: GensData Pro -> Digitaal dossier

Vraag
·  Labels en nummers in de familiefoto's zijn niet duidelijk leesbaar.
·  Wanneer ik mijn bestandenset een andere naam geef werkt het digitale archief niet meer. (Al mijn digitale dossiers kwijt ?)
·  Hoe verwijder ik een foto uit een digitaal dossier?
·  Hoe voeg ik foto's en documenten toe aan mijn dossier ?
·  Hoe zet ik een digitaal dossier op?
·  Mijn digitale dossier is weg.
·  Het scannen vanuit GensDataPro gaat niet goed.

Antwoord
·  Labels en nummers in de familiefoto's zijn niet duidelijk leesbaar

Om de labels en nummers beter leesbaar te krijgen, is vanaf versie 2.8.5.3 de optie 'Schaal afbeelding op' toegevoegd in het menu 'Opties' in het Dossierscherm (het scherm dat u krijgt als u dubbelklikt op een foto in het dossieroverzicht van een persoon). Met deze optie wordt de foto precies twee keer zo groot.
Als deze optie bij u niet aanwezig is dan gaat u naar de meest recente versie van GensDataPro om hiervan gebruik te kunnen maken.
U vindt de door U gebruikte versie door te klikken op en te kijken naar de vermelding links op de blauwe balk.

Naar boven


·  Wanneer ik mijn bestandenset een andere naam geef werkt het digitale archief niet meer. (Al mijn digitale dossiers kwijt ?)

U bent niets kwijt. Het digitale archief werkt alleen wanneer de map waar de dossiers in zitten, dezelfde naam heeft als de bestandenset, met "dossier" erachter.
Wilt u dus uw bestandenset hernoemen van bijvoorbeeld "bakker" naar "slager" dan moet u handmatig de map "bakkerdossier" hernoemen in "slagerdossier" en dan is alles weer in orde. Een map handmatig hernoemen doet u door eenmaal met de rechtermuisknop op de map te klikken en vervolgens in het menu "naam wijzigen" te kiezen.

Naar boven


·  Hoe verwijder ik een foto uit een digitaal dossier?

Als u in GensDataPro naar het menu 'Help' gaat en kiest voor 'Basishandelingen' dan vindt u daar in Hoofdstuk 'Foto's en scans' in paragraaf 'Foto's uit dossiers verwijderen' alle informatie hierover.

Naar boven


·  Hoe voeg ik foto's en documenten toe aan mijn dossier ?

Als u in GensDataPro naar het menu 'Help' gaat en kiest voor 'Basishandelingen' dan vindt u daar in Hoofdstuk 'Foto's en scans' alle informatie hierover.


Naar boven


·  Hoe zet ik een digitaal dossier op?

Als u in GensDataPro naar het menu 'Help' gaat en kiest voor 'Basishandelingen' dan vindt u daar in Hoofdstuk 'Foto's en scans' in paragraaf 'Hoe bouw ik mijn dossiermap op' alle informatie hierover.

Naar boven


·  Mijn digitale dossier is weg.

Het digitale dossier zit niet echt "vast" aan uw bestandenset. GensDataPro kijkt bij het doorlopen van de personen of er een bestandje in de dossiermap staat wat verwijst naar die persoon.
Echter, het zoekt altijd naar de dossiermap met de naam "xxxdossier", waarin xxx uw bestandsetnaam is.
Wellicht heeft u uw bestandenset onder een andere naam opgeslagen. Dan wordt de dossiermap niet aangetroffen en denkt GDP dat er geen dossier is.

U kunt dit op 2 manieren oplossen:
Ofwel u slaat uw bestandenset weer onder de oude naam op, of u hernoemt in Windows Verkenner zelf de dossiermap naar de nieuwe naam.
Voorbeeld: uw bestandenset heet BAKKER
(uw dossiermap heet dan per se bakkerdossier)
U slaat op als TOTAAL (omdat u misschien bestandensets heeft samengevoegd)
Dan zoekt GDP dus naar de map "totaaldossier", en zal deze niet vinden.
Ofwel u slaat uw bestandenset op als BAKKER, ofwel u hernoemt de map bakkerdossier naar totaaldossier.

Naar boven


·  Het scannen vanuit GensDataPro gaat niet goed.

Scannen eist erg veel van uw PC en GensDataPro zelf ook. Scannen vanuit GensDataPro is dus een dubbelzware taak.
Het gaat wel, maar is eerder bedoeld voor even een pasfotootje ofzo. Wanneer u veel scanwerk hebt (bijvoorbeeld een heel fotoalbum) doet u dat dan liever buiten GensDataPro om, in het scanprogramma wat met de scanneer meegeleverd is.

Naar boven




[ FAQ index ]