GensDataPro: FAQ (Veelgestelde vragen)


Categorie: GensData Pro -> Installatie van GensDataPro en upgrades

Vraag
·   Mijn computer heeft geen CD-rom/DVD station! Hoe GensDataPro te installeren?
·  Wat zijn de systeemvereisten bij installatie van GensdataPro?
·   Ik wil GensDataPro opnieuw installeren op mijn nieuwe computer cq Laptop.
·  Hoe kan ik mijn gegevens van mijn oude computer overzetten op mijn nieuwe computer?
·  Hoe moet ik een upgrade installeren?
·   Internet Explorer 10: Bij downloaden / installatie van een upgrade krijg ik melding van Windows SmartScreen 'Uw PC wordt beschermd'
·   Internet Explorer 9: Bij downloaden / installatie van een upgrade krijg ik de mededeling dat deze mogelijk schadelijk is voor mijn computer.
·   Bij installeren van een upgrade komt een venster 'Mededeling' en de installatie wordt onderbroken.
·   Na installatie van een upgrade krijg ik de mededeling dat het programma mogelijk niet goed is ge´nstalleerd.
·   Bij installatie van de upgrade wordt in het upgradevenster de locatie van de DVD 'Middeleeuws Vlechtwerk' aangegeven.
·  Na installatie van de helpfunctie van GensDataPro 2.9 heb ik nog 'Basishandelingen' van versie 2.4, juli 2006. Klopt dat?
·  Bij het installeren krijg ik een 16-bits MS-DOS-subsysteem foutmelding.

Antwoord
·  Mijn computer heeft geen CD-rom/DVD station! Hoe GensDataPro te installeren?

Als uw computer geen Cd-rom/DVD station heeft zijn er 2 mogelijkheden om GensDataPro te installeren:

  • Het aanschaffen van een USB optische drive. De aanschaf hiervan is zeker zinvol omdat het vaker nodig zal zijn gebruik te maken van een Cd-rom of DVD voor het installeren van software en ook het schrijven van gegevens, backups of foto's naar een Cd-rom of DVD.
    Met een USB optische drive heeft u ook weer toegang tot uw op CD-rom of DVD opgeslagen gegevens, backups of foto's.
  • Het kopiŰren van de gehele GensDataPro Cd-rom op een USB-stick of een SD-kaart met een minimale opslagcapaciteit van 1 GByte. Hierna kan via de USB-stick of SD-kaart het programma worden ge´nstalleerd.
  • Naar boven


    ·  Internet Explorer 10: Bij downloaden / installatie van een upgrade krijg ik melding van Windows SmartScreen 'Uw PC wordt beschermd'

    Als U gebruik maakt van Internet Explorer 10 krijgt u te maken met het SmartScreen-filter van Internet Explorer.

    Het SmartScreen-filter is een functie van Internet Explorer waarmee phishingwebsites worden opgespoord. Het voorkomt tevens dat u schadelijke software of malware kunt installeren. Dit zijn programma's die virussen bevatten of illegaal, frauduleus of schadelijk gedrag vertonen.
    Standaard staat dit SmartScreen-filter ingeschakeld.

    Bij het downloaden van een upgrade krijgt U dan, na het uitvoeren van de beveiligingsscan, onderstaande melding dat de download mogelijk schadelijk is voor uw computer:


    U kiest dan voor 'Meer informatie' en dan verschijnt een volgend venster met de opties "Toch uitvoeren" en "Niet uitvoeren".


    Hier kiest U voor "Toch uitvoeren".

    Als u het SmartScreen-filter wilt uitschakelen, voert U de onderstaande stappen uit:

  • In Internet Explorer klik U op de knop Beveiliging, wijst u SmartScreen-filter aan en vervolgens klikt U op 'SmartScreen-filter uitschakelen'.
  • In het dan verschijnende dialoogvenster 'Microsoft? SmartScreen-filter' klikt U op OK.
  • Bij uitgeschakeld SmartScreen-filter verschijnt de melding dat dit type bestand (.exe) schade kan toebrengen aan uw computer:


    Het hierboven genoemde venster "Uw PC wordt beschermd" verschijnt weer en u handelt dan als beschreven.

    Naar boven


    ·  Internet Explorer 9: Bij downloaden / installatie van een upgrade krijg ik de mededeling dat deze mogelijk schadelijk is voor mijn computer.

    Als U gebruik maakt van Internet Explorer 9 krijgt u te maken met het SmartScreen-filter van Internet Explorer.

    Het SmartScreen-filter is een functie van Internet Explorer waarmee phishingwebsites worden opgespoord. Het voorkomt tevens dat u schadelijke software of malware kunt installeren. Dit zijn programma's die virussen bevatten of illegaal, frauduleus of schadelijk gedrag vertonen.
    Standaard staat dit SmartScreen-filter ingeschakeld.

    Bij het downloaden van een upgrade krijgt U dan, na het uitvoeren van de beveiligingsscan, onderstaande melding dat de download mogelijk schadelijk is voor uw computer:


    U kiest dan voor 'Acties' en dan verschijnt een volgend venster met de melding dat het programma mogelijk schadelijk is voor uw computer:


    Hier kiest U voor "Toch uitvoeren". Mogelijk moet u hier eerst even "Meer opties" aanklikken.

    Als u het SmartScreen-filter wilt uitschakelen, voert U de onderstaande stappen uit:

  • In Internet Explorer klik U op de knop Beveiliging, wijst u SmartScreen-filter aan en vervolgens klikt U op 'SmartScreen-filter uitschakelen'.
  • In het dan verschijnende dialoogvenster 'Microsoft? SmartScreen-filter' klikt U op OK.
  • Bij uitgeschakeld SmartScreen-filter verschijnt de melding dat dit type bestand (.exe) schade kan toebrengen aan uw computer:


    U kunt dan gewoon verder gaan.

    Naar boven


    ·  Bij installeren van een upgrade komt een venster 'Mededeling' en de installatie wordt onderbroken.

    Als U bij installatie van een upgrade een mededeling-venster krijgt handelt u als volgt:


  • Na klikken op OK wordt de installatie afgebroken.
    De melding verschijnt als het Windows-register verwijst naar een onjuiste locatie van GensDataPro.
    U start GensDataPro door met de rechter muisknop te klikken op de snelkoppeling op het bureau en dan te kiezen voor 'Als administrator uitvoeren' en daarna sluit u het programma. Hierna voert u de upgrade opnieuw uit.
    Bij installatie van een upgrade is het belangrijk om altijd bij 'Direct starten' voor 'JA' te kiezen.


  • Na klikken op 'OK' verschijnt:

    De melding verschijnt als er in het Windows-register geen verwijzing naar de locatie van GensDataPro aanwezig is.
  • U kunt zelf naar de juiste locatie van GensDataPro bladeren, 'NEE' of het installatieprogramma laten zoeken 'JA'.
  • of
  • U breekt de installatie of door op 'NEE" te klikken, vervolgen op 'Cancel' en daarna op 'Annuleren'. U start daarna GensDataPro door met de rechter muisknop te klikken op de snelkoppeling op het bureau en dan te kiezen voor 'Als administrator uitvoeren' en daarna sluit u het programma. Hierna voert u de upgrade opnieuw uit.
    Bij installatie van een upgrade is het belangrijk om altijd bij 'Direct starten' voor 'JA' te kiezen.


  • Als deze melding meteen verschijnt verwijst het Windows-register naar een niet bestaande locatie van GensDataPro.
  • U kunt zelf naar de juiste locatie van GensDataPro bladeren, 'NEE' of het installatieprogramma laten zoeken 'JA'.
  • of
  • U breekt de installatie of door op 'NEE" te klikken, vervolgen op 'Cancel' en daarna op 'Annuleren'. U start daarna GensDataPro door met de rechter muisknop te klikken op de snelkoppeling op het bureau en dan te kiezen voor 'Als administrator uitvoeren' en daarna sluit u het programma. Hierna voert u de upgrade opnieuw uit.
    Bij installatie van een upgrade is het belangrijk om altijd bij 'Direct starten' voor 'JA' te kiezen.

    Naar boven


  • ·  Na installatie van een upgrade krijg ik de mededeling dat het programma mogelijk niet goed is ge´nstalleerd.

    Als u na installatie van een upgrade onderstaand venster krijgt met de melding dat het programma mogelijk niet correct is ge´nstalleerd:


    kiest U vooor 'Dit programma is correct ge´nstalleerd'.

    Naar boven


    ·  Bij installatie van de upgrade wordt in het upgradevenster de locatie van de DVD 'Middeleeuws Vlechtwerk' aangegeven.

    Als u de, bij Gens Nostra nummer 12 van December 2011 bijgevoegde, DVD 'Middeleeuws Vlechtwerk' als laatste heeft gebruikt i.p.v. GensDataPro, handelt u als volgt om de juiste locatie van GensDataPro te krijgen bij het installeren van de upgrade, nieuwe helpfunctie en overige aanpassingen:

  • U start uw huidige versie van GensDataPro en sluit deze daarna weer
  • Naar boven


    ·  Ik wil GensDataPro opnieuw installeren op mijn nieuwe computer cq Laptop.

    U kunt zonder probleem GensDataPro installeren op uw nieuwe computer cq laptop. Doet u dit dan met de meest recente Cd-rom die u heeft.
    Let op! Een installatie Cd-rom met de Versie 2.6 of de Versie 2.8 Cd-rom is noodzakelijk voor een correcte installatie.
    Bent u reeds in het bezit van een GensDataPro Cd-rom Versie 2.6 of Versie 2.8 dan volgt u gewoon de installatieprocedure.
    Heeft u geen GensDataPro versie 2.6 of versie 2.8 Cd-rom dan dient u de Cd-rom versie 2.8 aan te schaffen. U vindt hierover meer informatie op deze website bij GensdataPro 2.8.

    Wij raden u sterk aan het programma te installeren in de standaard aangegeven map C:\gensdatapro en beslist niet in de locatie C:\Program Files\GensDataPro of C:\Program Files (x86)\GensDataPro.
    U kunt er ook voor kiezen om GensDataPro te installeren in een andere partitie van uw harde schijf, bijvoorbeeld in D:\gensdatapro.
    Let op: Tijdens de installatie dient u voor 'Ja' te kiezen bij de vraag 'Direct starten?' in het venster 'Installatie voltooid'.


    Hierna kunt u via onze website het programma upgraden naar de huidige versie via GensDataPro up-to-date maken na installatie
    Als u niet meer beschikt over de Installatie- en registratiehandleiding gaat u naar GensDataPro handleidingen en kiest u voor 'Installatie- en registratiehandleiding bij GensDataPro 2.8'. Deze handleiding is ook bruikbaar bij installatie met de GensDataPro Cd-rom 2.6.
    Voor het overzetten van u gegevens kijkt u bij Hoe kan ik mijn gegevens van mijn oude computer overzetten op mijn nieuwe computer?

    Alleen als u goed bekend bent met Windows Verkenner kunt u met onderstaande methode GensDataPro installeren op uw nieuwe computer cq laptop.
    Met deze methode wordt het gehele programma, inclusief uw gegevens, overgezet.
    Let op! Het gebruik van minstens versie 2.8 is noodzakelijk om onderstaande methode te gebruiken.
    Let op: Als u uw gegevens NIET in de map gensdatapro\datagd1 heeft staan, maar op een andere locatie, dan dient u deze gegevens nog zelf over te zetten ( zie ook Hoe kan ik mijn gegevens van mijn oude computer overzetten op mijn nieuwe computer?).
    Vanaf uw oude computer kopieert u de map gensdatapro naar een USB-stick of externe harde schijf.
    Hierna kopieert u vanaf de USB-stick of externe harde schijf de map gensdatapro naar uw nieuwe computer cq laptop in C:\.
    Dan gaat u naar de map gensdatapro en door klikt u met uw rechter muisknop op de toepassing gensdatapro en kiest u voor 'Als administrator uitvoeren'.
    GensDataPro start nu op met het registratievenster. Hier kiest u voor 'Ongeregistreerd doorgaan'.
    Nadat GensDataPro is gestart sluit u het programma weer af en start u GensDataPro met de nieuw aangemaakte snelkoppeling op het bureaublad.
    U kunt nu een nieuwe activeringssleutel aanvragen, bij voorkeur met methode 1.

    Bij een installatie op een nieuwe comptuter of laptop zult u ook een nieuwe registratie moeten uitvoeren en dient u een nieuwe activeringssleutel aan te vragen.
    Gaat u naar registreren GensDataPro voor alle informatie over het registreren van GensDataPro.

    Mocht u nog vragen hebben over het installeren van GensDataPro op uw nieuwe computer cq Laptop, neemt u dan contact op met de helpdesk.

    Naar boven


    ·  Na installatie van de helpfunctie van GensDataPro 2.9 heb ik nog 'Basishandelingen' van versie 2.4, juli 2006. Klopt dat?

    Ja, dat klopt. Bij versie 2.9 is alleen de helpfunctie en hiermee 'Help over het hoofdscherm' vernieuwd. De basishandelingen zijn nog niet aangepast maar bieden nog ruimschoots genoeg informatie om het programma te leren gebruiken.

    Naar boven


    ·  Wat zijn de systeemvereisten bij installatie van GensdataPro?

    Alle huidige computers met een volledige versie van Windows zijn geschikt voor het gebruik van GensDataPro.
    De processorsnelheid, de hoeveelheid vrije schijfruimte en vooral de grootte van het intern geheugen bepalen de snelheid waarmee het programma werkt. Het laten installeren van het maximale interne geheugen is aan te raden.
    De snelheid van het programma is vanzelfsprekend ook afhankelijk van het aantal ingevoerde personen, bronnen, activiteiten en objecten.
    Programmeertechnisch is het maximum aantal personen 1.000.000 (1 miljoen). Een bestandenset met zoveel personen zal op de huidige PC's niet zo snel lopen. Daarentegen, de PC's die over een paar jaar op de markt zijn zullen er steeds minder moeite mee hebben: zodoende is GensDataPro voorbereid op wat gaat komen.

    Naar boven


    ·  Hoe kan ik mijn gegevens van mijn oude computer overzetten op mijn nieuwe computer?

    Uw gegevens kunt u overzetten door van uw bestanden op uw oude computer een backup te maken inclusief dossiers op bijv. een USB-stickje via 'Bestand-backups-naar map of andere schijf'.
    Op uw nieuwe computer zet u deze backups weer terug via 'Bestand-backups-backup vanuit andere map of schijf terugplaatsen'.
    Indien u goed bekend bent met Windows Verkenner kunt u ook de gehele map datagd1(incl submappen) op bijv. een USB-stickje zetten en dan deze map op uw nieuwe computer kopiŰren in de map gensdatapro zodat de daar reeds aanwezige map datagd1 wordt overschreven.
    Hetzelfde doet u daarna met de mappen backups, datagedcom en GDZ. Deze kopieert u dus ook op bijv. een USB-stickje en daarna in de map gensdatapro zodat de daar reeds aanwezige mappen backups, datagedcom en GDZ worden overschreven.

    Naar boven


    ·  Hoe moet ik een upgrade installeren?

    SLUIT ALTIJD EERST GensDataPro AF !

    Voor installatie van een GensDataPro service-upgrade gaat u naar GensDatapro upgrades en kiest u voor de versie die u wilt installeren. Daar vindt u dan informatie hoe de upgrade te installeren

    Voor installatie van een nieuw GensDataPro helpbestand gaat u naar GensDatapro upgrades en kiest u voor de versie die u wilt installeren. Daar vindt u dan informatie hoe het helpbestand te installeren

    Naar boven


    ·  Bij het installeren krijg ik een 16-bits MS-DOS-subsysteem foutmelding.

    Bij Microsoft Windows XP Home Edition en Microsoft Windows XP Professional Edition kan er een foutmelding optreden bij het installeren of openen van een programma. Deze foutmelding kan op gaan treden na installatie van Windows XP SP2.

    De melding is als volgt:
    16-bits MS-DOS-subsysteem
    pad naar het programma dat u wilt starten of installeren
    C:\Windows\System32\Autoexec.nt Het systeembestand is niet geschikt voor MS-DOS- en Microsoft Windows-toepassingen. Kies Sluiten om de toepassing af te sluiten.

    U wordt gevraagd het programma af te sluiten of het foutbericht te negeren, maar in beide gevallen wordt het programma afgesloten.

    Dit probleem kan optreden wanneer Autoexec.nt ontbreekt of beschadigd is.

    Oplossing:

    1. Downloaden van de bestanden


    U kunt de 3 bestanden downloaden vanaf de onderstaande links

    Voor Windows XP Professional:
    Voor Windows XP Professional

    Voor Windows XP Home:
    Voor Windows XP Home

    Voor Windows 2000:
    Voor Windows 2000

    Na het klikken op de juiste link verschijnt het venster 'bestand downloaden'. Hier klikt u op 'Openen'. Na een korte tijd verschijnt het venster 'WinZip Self-Extractor'(WinZip zelf-uitpakker). Hier klikt u alleen maar op 'Unzip'(uitpakken) waarna het bestand op de juiste plaats wordt gezet. Het bestand zal geplaatst worden in de map C:\Windows\System32 (XP Home en XP Prof) of C:\WINNT\System32 (W2000) en overschrijft het eventueel bestaande bestand. Als bevestiging krijgt u de melding '1 file(s) unzipped successfully'. Hier klikt u op OK en als laatste klikt u in het venster 'WinZip Self-Extractor' op 'Close'. Hierna de computer uitschakelen en opnieuw opstarten.

    2. Herinstallatie van de bestanden vanaf de Windows XP CD-rom.

    Plaats uw Windows XP CD-rom in de cd-romspeler. Ga vervolgens via Start naar Uitvoeren, typ 'cmd' en klik op OK. Het venster met de commandoprompt verschijnt.
    U voert daar het commando in (waarbij X staat voor de letter van uw cd-romstation):
    expand X:\i386\autoexec.nt_ c:\windows\system32\autoexec.nt (gevolgd door enter)

    Sluit het venster af met het commando 'exit', gevolgd door enter.
    Hierna de computer uitschakelen en opnieuw opstarten.

    Het is ook mogelijk dat (bij voorge´nstalleerde systemen) de bestanden zich op de harde schijf bevinden in de map C:\i386. U voert dan bij X in C i.p.v. de letter van uw cd-romstation

    3. KopiŰren van de bestanden

    Zoek het bestand op (het staat in de map windows\repair). Kopieer het bestand naar de map windows\system32\ en het probleem is opgelost. Deze methode geldt alleen voor Autoexec.nt en Config.nt. Hierna de computer uitschakelen en opnieuw opstarten.

    4. Handmatig aanmaken van de bestanden

    Als deze oplossing niet heeft geholpen en het installeren van het programma gaat nog steeds mis, dan is er voor twee systeembestanden een alternatieve manier om ze te creŰren. Maar probeer het eerst met de bovenstaande methode.

    Start het Kladblok.
    Voor het bestand Autoexec.nt typt u in het Kladblok:

    @echo off
    lh %SYSTEMROOT%\system32\mscdexnt.exe
    lh %SYSTEMROOT%\system32\redir
    lh %SYSTEMROOT%\system32\dosx
    SET BLASTER=A220 I5 D1 P330 T3

    Sla het bestand op als Autoexec.nt en zet dit in de Windows-map System32 (windows\system32\). Hierna de computer uitschakelen en opnieuw opstarten.


    Op de site van Microsoft http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;324767 is ook informatie over dit onderwerp te vinden.

    Naar boven




    [ FAQ index ]