GensDataPro: FAQ (Veelgestelde vragen)


Categorie: GensData Pro -> Website

Vraag
·  Sinds versie 2.9.8.8 staan in de persoonspagina's codes vermeld ( <@ouderstag1@> ) bij de namen van ouders.
·  De door GensDataPro gemaakte website opent niet bij Internet Explorer, Firefox en Google Chrome.
·  Internet Explorer lijkt te hangen bij het openen van een GensDataPro website.
·  Bij gebruik van Internet Explorer 7 worden pagina's van de website niet weergegeven.
·  Ik krijg geen opmerkingen in mijn HTML-parentelen/kwartierstaten.
·  Waarom heet startpagina geen index.htm ?
·  Startpagina linkt niet goed door/links op website linken niet door?
·  Melding "Gensdata denkt nog bezig te zijn met een website uitvoer"

Antwoord
·  Sinds versie 2.9.8.8 staan in de persoonspagina's codes vermeld ( <@ouderstag1@> ) bij de namen van ouders.

Bij de service-upgrade versie 2.9.8.8 blijkt in de uitvoer van persoonspagina's codes te staan voor de weergave van de ouders zoals dr. van <@ouderstag1@>Karel van der Ham<@ouderstag2@> .
Als u de meest recente versie van GensDataPro opnieuw download krijgt u een versie waarbij het probleem is verholpen.

Naar boven


·  De door GensDataPro gemaakte website opent niet bij Internet Explorer, Firefox en Google Chrome.

De oorzaak van het niet openen van de door GensDataPro gemaakte website bij Internet Explorer (vanaf IE 8), Firefox en Google Chrome is te vinden in de frameset-bestanden van de door GensDataPro gemaakte website. Hierin staat een z.g. commentaarregel die niet geheel correct is afgesloten.

In versie 2.9 is dit opgelost. Beschikt u nog niet over versie 2.9, download u dan de meest recente versie van GensDataPro.

Uw huidige website dient u dan als volgt aan te passen:
U gaat naar ‘'Instellingen-web’' en daar kiest u voor ‘frame/PHP instellingen’  . In het dan geopende venster klikt u op ‘ververs alle framesets’ .
Hierna hoeft u alleen de bestanden waarvan de bestandsnaam eindigt met 'frameset' opnieuw te uploaden. De naam van deze bestanden staat vermeld in het logscherm dat verschijnt als op ‘ververs alle framesets’ is geklikt, na 'herschreven:'. De bestanden zelf vindt u in de locatie die staat aangegeven bij 'Locale bestemming:' in het venster 'Instellingen-web'.

Als u er de voorkeur aangeeft zelf de framesetbestanden aan te passen handelt u als volgt:
U gaat naar de bestanden van uw GensDataPro website. Deze vindt u in de locatie die staat aangegeven bij 'Locale bestemming:' in het venster 'Instellingen-web'.
In de bestanden van de GensDataPro website waarvan de bestandsnaam eindigt met 'frameset' bevindt zich bovenin een commentaarregel die eindigt met 'Website GensDataPro v.x.x.x.x>' (als voorbeeld versie 2.9). Na het openen van het bewuste bestand met Kladblok wijzigt u het einde van de regel in ' -->' .
Na opslaan en sluiten van het bestand doet u dit voor alle framesetbestanden en daarna kunt u deze weer uploaden naar uw website.

Naar boven


·  Internet Explorer lijkt te hangen bij het openen van een GensDataPro website.

Bij een GensDataPro website met veel personen hangt Internet Explorer soms bij het inlezen/laden van de index. Dit blijkt vooral op te treden bij gebruik van IE 8, en soms IE 7, in combinatie met Windows XP en Windows Vista.
Mogelijk dat hierbij ook de grootte van het interne geheugen van de computer een rol speelt. De oorzaak ligt niet bij GensDataPro maar bij IE. Bij gebruik van Mozilla Firefox en IE 8 i.c.m. met Windows 7 (met 4 GB intern geheugen) treedt het probleem vooralsnog niet op.

De oplossing is om in GensDataPro bij "Instellingen - Web" en dan "Frame/PHP instellingen" te kiezen voor "Indextekst zolang geen index" en dan de index te verversen en de website opnieuw te uploaden naar de provider. Met de genoemde instellingen wordt de index pas geladen als deze gebruikt gaat worden.

Naar boven


·  Bij gebruik van Internet Explorer 7 worden pagina's van de website niet weergegeven.

Bij gebruik van Microsoft Internet Explorer 7.0 blijkt het niet meer mogelijk te zijn om door GensDataPro® gemaakte html-uitvoer van persoonspagina's en rapporten op uw computer of via een Cd-rom te bekijken.

Het bekijken van deze pagina's op een Internet Website is nog wel mogelijk.

Dit geldt voor alle versies van GensDataPro® tot aan de service-upgrade GensDatapro® 2.4.8.5, behorende bij GensDataPro® versie 2.4.

Indien u reeds gebruiker bent van GensDataPro® 2.4, dit is het geval indien in de blauwe bovenbalk van het programma staat:, dan kunt u de laatste service-upgrade van versie 2.4 opvragen bij de helpdesk.

U dient de html-uitvoer van de persoonspagina's en rapporten opnieuw te maken om deze weer op uw computer of via een Cd-rom te kunnen bekijken.

U kunt echter ook de meest recente GensDataPro® upgrade CD-rom aan schaffen.
U vindt alle informatie over deze Cd-rom via GensDataPro upgrade CD-rom.

Naar boven


·  Ik krijg geen opmerkingen in mijn HTML-parentelen/kwartierstaten

Er is een optie om de rapporten zo "droog mogelijk" te houden, dus met alleen datums en plaatsnamen.
Wie dan, als bezoeker van uw website, meer wil weten over een bepaalde persoon, klikt door naar de persoonspagina´s, waar u uw foto´s ed. toont.
Deze optie staat bij u wellicht aan: kijkt u in instellingen-web of het vinkje "rapporten zonder opmerkingen" aan staat. Zoja, zet u het dan uit.

Naar boven


·  Waarom heet startpagina geen index.htm ?

Sommige providers eisen van de website die ze "hosten" (behuizen) dat de startpagina "index.htm" heet.
Dat lijkt lastig, want de GensDataPro startpagina heet altijd "XXXstart.htm".
Maakt u dan een eigen "index.htm" (bijvoorbeeld met behulp van MSWord... u kunt daarin een stukje tekst maken en dit opslaan als HTM-bestand) en linkt u op deze pagina door naar uw genealogie. (hoe dat moet leest u in de GensDataPro-handleiding 1.7.4)
In GensDataPro voert u in uw instellingen-web-scherm in dat uw HOME (page) dus "index.htm" heet, zodat op alle GensDataPro-webpagina´s een link naar uw echte startpagina is.
Het is sowieso niet heel verstandig om uw allereerste pagina op uw website de GensDataPro-startpagina te maken want deze gaat doorgaans gepaard met een index van alle personen in uw bestandenset, en deze duurt altijd even om in te laden dus zit een bezoeker enige tijd tegen een wit scherm aan te kijken.

Naar boven


·  Startpagina linkt niet goed door/links op website linken niet door?

De oorzaak van het feit dat overgeseinde bestanden (indien de provider een UNIX-server gebruikt) niet goed doorlinken is dat providers met een UNIX-server (ipv een NT-server) onderscheid maken tussen hoofd- en kleine letters. De volgende upgrade van GDP zal dit beter opvangen.

Echter, GensDataPro maakt geen hoofdletters van uw bestandsnaam. Dus wanneer u uw bestandenset eenmaal "opslaat als GD1" en dan kleine letters gebruikt, dan blijft uw startpagina (xxxstart.htm) ook met kleine letters... .

Bij aanmaak website worden er geen thumbnails naar de submap gekopieërd.
De thumbnails dienen eerst aangemaakt te worden in de betreffende dossiers door bij betreffende de foto in het dossier te gaan naar Opties-Maak thumbnail. Door te kiezen voor Opties-Maak alle thumbnails worden van alle foto's in het dossier een thumbnail gemaakt.

Naar boven


·  Melding "Gensdata denkt nog bezig te zijn met een website uitvoer"

Bij GensDataPro versie 2.2.6 verschijnt soms bij het maken van website uitvoer de melding "Gensdata denkt nog bezig te zijn met een website uitvoer" met de vraag "Resetten?".
Dit is een klein schoonheidsfoutje van versie 2.2.6 en u kunt het beste de vraag met 'Nee' beantwoorden.
Deze melding verschijnt als voor de eerste keer een webpagina van de huidige persoon wordt gemaakt en altijd als gekozen wordt voor 'Alle personen'. Deze melding heeft geen invloed op het maken van de websit uitvoer.
U kunt echter ook de meest recente GensDataPro® upgrade CD-rom aan schaffen. U vindt alle informatie over deze Cd-rom via GensDataPro upgrade CD-rom.
De door U gebruikte versie vindt U door te klikken op en te kijken naar de vermelding links op de blauwe balk.

Naar boven




[ FAQ index ]